Wie van de drie...honderd - Reisverslag uit Agra, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu Wie van de drie...honderd - Reisverslag uit Agra, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu

Wie van de drie...honderd

Blijf op de hoogte en volg Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy

31 Maart 2016 | India, Agra

De laatste etappe! Als volleerde deelnemers aan het chaotische Indiase verkeer leggen we de afstand af tussen Agra en Fatehpur Sikri, zo'n 45 kilometer. Degenen onder ons die alle fietstohten hebben gedaan, hebben dan zo'n 850 kilometer op de teller staan. Iets minder dan we verwacht hadden; de steeds hogere temperaturen hebben ons parten gespeeld. In de afgelopen weken is de temperatuur gaandeweg opgelopen, op weg naar de zomer, voor India laagseizoen wat toeristen betreft. Met dat gegeven in het achterhoofd kijken we met respect naar de pelgrims die we op deze route tegenkomen, op weg naar het heiligdom dat wij een aantal dagen geleden bezochten. Op teenslippers of blote voeten (!) leggen ze de afstand af, vaak voorafgegaan door een vaandeldrager. Overnachten doen ze met z'n allen in een soort partytenten die om de paar kilometer langs de weg staan. Om onduidelijke redenen komt uit elke tent keiharde muziek. Onze fietsgids Shuresh vertaalt de teksten voor ons. Ondanks de discodreun is het wel degelijk geestelijke muziek.
Fatehpur Sikri is gebouwd voor Mogulheerser Akhbar (die van gisteren). Na 17 jaar werd het fort verlaten en keerde hij al weer terug naar Agra, omdat de watervoorziening in Fatehpur niet op orde bleef. Onze gids vertelt meer details over deze heerser. Elke avond luisterde hij op z'n troon naar muziek en keek hij naar de danseressen op het centrale plein van het grote complex. Zijn driehonderd (!) concubines liepen dan ook rond. De ame man moet heel wat avonden gelden hebben onder keuzestress.
De voorkeur van Indiers voor blingbling, soapseries en veel kleur komt 's avonds volledig tot zijn recht tijdens de Bollywoodshow die we bezoeken in een voorstad van Delhi. De teksten zijn in Hindi, dus voor ons niet te volgen. Het verhaal is universeel: een klassiek liefdesverhaal. We genieten van het spektakel en van de reacties van het Indiase publiek. Het slotapplaus ontaardt in een dansfeest, want een deel van het publiek staan in de paden mee te dansen met de acteurs. Kom daar maar eens om in de stadsschouwburg.