Pushkar, de heilige stad - Reisverslag uit Pushkar, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu Pushkar, de heilige stad - Reisverslag uit Pushkar, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu

Pushkar, de heilige stad

Blijf op de hoogte en volg Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy

24 Maart 2016 | India, Pushkar

Van de 333 miljoen goden en reincarnaties van goden die het Hindoeisme kent, is Brahma een van de belangrijkste, horen we van Shambu. Toch is in heel India maar 1 tempel aan hem gewijd. Toen zijn vrouw Savitri erachter kwam dat hij een andere vrouw had meegenomen naar een belangrijk ritueel, vervloekte zij hem. Voor straf kreeg hij alleen een tempel in Pushkar. Daarmee kreeg de stad wel de status van een heilige stad, die we natuurlijk willen bezoeken. De tempel zelf is niet heel bijzonder. Wat opvalt is dat vrijwel alle tegels in het tempelcomplex gedenkstenen zijn voor overledenen. Veel hindoes strooien de as van hun overleden dierbaren uit in het heilige meer waaraan de tempel ligt en laten een tegel in de tempel plaatsen. We zijn precies op tijd om, tegen het vallen van de avond, een ritueel mee te maken. Vanuit de tempel komen priesters met brandende kaarsen, die aan de oever van het meer langzaam in een soort rad ronddraaien, onder het geluid van de bellen uit de tempel.
Heel wat wereldser is de sfeer in de bazaar. Opvallend veel 'oudere hippies' hier, geen toeristen maar westerlingen die hier duidelijk al langer verblijven. Het doet een beetje denken aan de jaren dat heel wat mensen naar India vertrokken om zich aan te sluiten bij de Bhagwan in Poona.
Tussen de vele borden en affiches die aan de gevels hangen en op straat staan, komen we er een tegen met de meest creatieve spelling van het Engels die we tot nu toe hebben gezien. Het aanbod is:

'Hotel Homassa inside
Clean and confortable