Op de rug van een olifant - Reisverslag uit Jaipur, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu Op de rug van een olifant - Reisverslag uit Jaipur, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu

Op de rug van een olifant

Blijf op de hoogte en volg Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy

24 Maart 2016 | India, Jaipur

Best hoog hoor, boven op een olifant. En het wiebelt ook aardig. In een lange rij lopen de olifanten van onderaan de poort naar het bovenste deel van het Amber fort in Jaipur. We waren niet de enige toeristen die dit voor vandaag op het programma hadden, dus we hebben een tijd in de rij gestaan. Om ons heen horen we Russisch, Spaans, Chinees, Frans, noem maar op. Anders dan de meeste toeristen zijn wij hier per fiets gekomen. Ze hebben iets gemist. Jaipur is een mooie stad, met fraaie gebouwen, zeker in de 'Pink City', waar veel gevels deze opvallende kleur hebben. Voor Indiase begrippen is het bovendien schoon. Druk is het wel. In de steden waar we tot nu toe doorheen fietsten, bestond 95% van het verkeer uit bussen, auto's en brommers. Hier rijdt echt alles door elkaar en valt op dat veel verkeer niet gemotoriseerd is. Er lopen mensen met handkarren, de bestuurders van fietsriksja's moeten soms ook lopen, zeker als de weg omhoog gaat of de vracht te zwaar is. We zien combinaties van paard en wagen/ ezel en wagen / kameel en wagen, die de handelswaar voor vandaag de stad in rijden. Natuurlijk lopen de koeien hier ook over straat, net als een enkele aap. En het kan gebeuren dat midden op een kruising iemand een praatje staat te maken met de bestuurder van een auto. Moet kunnen.
's Middags lopen we door de bazaar. Naast winkeltjes (met opvallend veel Indiase Blokker-varianten) zijn er genoeg winkeliers die hun handel gewoon op een kleedje op straat hebben. De leukste daarvan is toch wel de openluchtkapper. Hij op een kleedje, jij ertegenover, en zo krijg je zittend op de stoep scheerschuim opgespoten. Voor je het weet ben je geknipt en geschoren.