Happy Holy! - Reisverslag uit Jaipur, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu Happy Holy! - Reisverslag uit Jaipur, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu

Happy Holy!

Blijf op de hoogte en volg Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy

27 Maart 2016 | India, Jaipur

Deze dag wordt letterlijk en figuurlijk gekleurd door het Holy festival, voor de hindoes een belangrijk feest. Het markeert het begin van de zomer; tegelijkertijd is het een moment om het kwaad achter je te laten en schoon schip te maken. Gisteren zagen we al hoe overal in de stad brandstapeltjes werden gebouwd, die tegen de avond werden aangestoken. Daarmee worden de kwade geesten verdreven. Veel huishoudens hebben de afgelopen dagen grote schoonmaak gehouden. De overtollige spullen gaan ook op de brandstapel, als symbool voor een nieuwe start.
Wij gaan met onze oudste kleren aan naar een grote tempel. Shambu heeft ons voorzien van zakjes gekleurd poeder. Mensen wensen elkaar 'Happy Holy' door een handvol poeder op de wangen, of het haar, of de kleding van de ander te smeren. We voelen ons als toeristen opnieuw meteen welkom. Mensen komen naar ons toe, kinderen worden opgetild om door ons gekleurd te worden, er klinkt vrolijke muziek. Na het bezoek aan de tempel gaan we op uitnodiging van Shambhu naar een groepje vrienden en vervolgens vieren we nog even Holy met zijn familie. Het feest duurt eigenlijk niet langer dan een halve dag. De rest van de dag gaat onder andere op aan pogingen je normale huids- en haarkleur weer terug te krijgen...