Met de boswachter mee - Reisverslag uit Jaipur, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu Met de boswachter mee - Reisverslag uit Jaipur, India van Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy BergPeetoomJansen - WaarBenJij.nu

Met de boswachter mee

Blijf op de hoogte en volg Peter/Anke/Wim/Jany/Fred/Lidy

31 Maart 2016 | India, Jaipur

Het is ploeteren vanochtend, want het wegdek is bijzonder slecht. Toch lukt het om zonder lekke banden de tocht af te leggen. We belanden in een dorp waar het een drukte van belang is. Hier blijkt een beroemde tempel te staan. Het plein ervoor lijkt oneerbiedig gezegd wel een kermisterrein. Veel kraampjes met slingers en zoetigheid om te offeren. En eindeloos veel kraampjes met kinderspeelgoed. In de tempel zelf lijkt het ook druk voor een doordeweekse maandag. Nee hoor, zegt Shambu. Kom volgende week maar terug. Dan ziet het hier zwart van de mensen, die vanuit de verre omgeving komen lopen naar dit pelgrimsoord. De dranghekken staan al klaar, zien we nu.
Na de lunch is het te warm geworden om te fietsen. We stappen in de bus en stoppen een paar uur later bij het Keoladeo bird park. Hier worden de fietsen weer uitgeladen, want we gaan onder begeleiding van de boswachter het park in. Het is een waterrijk reservaat voor vele vogelsoorten (verschillende soorten reigers, ijsvogels, eenden, ibissen en steltlopers), voor slangen, damherten en antilopen. Natuurbehoud komt in India kennelijk wel op gang. Als het gaat om afvalbeheer of het terugdringen van de uitstoot van CO2 valt er nog een wereld te winnen.
Het is al donker als de bus ons aflevert bij het hotel in Agra. Morgen maar eens kijken hoe die stad er uitziet.